HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

woensdag 1 januari 2014

Feestelijk recept: red velvet cake

Vier lagen red velvet cake

vier lagen red velvet cake

red velvet cake


Red velvet cake is een lust voor het oog, en voor de tong! Ik wilde er al een tijdje eentje maken en nu met de feestdagen was er een goede gelegenheid. Maar ja, er zijn zoveel recepten, welke kies je? Gelukkig zijn er bloggers die gewoon een aantal recepten voor je uittesten en vergelijken, zodat jij alleen nog maar de lekkerste hoeft te maken! Bridget vergeleek 4 recepten met elkaar, en ik heb gekozen voor degene die zij het lekkerst vond. Pak je mixer!

Ingrediënten:
2,5 cups cakemeel
1,5 cups suiker
1 tsp baking soda
1 tbsp cacaopoeder
1 tsp zout
2 eieren
1-1,5 cups olie (ik heb zonnebloemolie gebruikt)
1 cup karnemelk
rode voedselkleurstof naar inzicht
1 tsp vanille-extract
1 tsp azijn

Voor het glazuur:
340 gr roomkaas
340 gr zachte boter
1,5 tsp vanille-extract
3 cups poedersuiker

Twee opmerkingen vooraf. Ten eerste kan het zijn dat 1,5 cup zonnebloemolie zorgt voor een wel erg vochtige cake. Met 1 cup lukt het ook, maar ik vond 'm heerlijk met die 1,5 cup :)
En nummer twee: voedselkleurstof is in allerlei soorten en maten te verkrijgen. Kijk dus zelf goed naar hoe je beslag eruit komt te zien en voeg zo nodig wat extra toe. Ik had een pasta en daar hoefde ik maar een heel klein beetje van te gebruiken!

Verwarm de oven voor op 180 graden en prepareer twee of drie ronde cakevormen met vet en bloem.
Zeef in een kom de cakemeel, suiker, baking soda, cacaopoeder en zout. Meng dan in een andere kom de eieren, olie, karnemelk, kleurstof, vanille-extract en azijn met behulp van een electrische mixer of keukenmachine. Voeg langzaam het meelmengsel uit de andere kom toe en mix dit nog 2 minuten tot een glad mengsel (een beetje vloeibaar mag best).
Verdeel de cake over de vormen en bak deze ongeveer 30 minuten. Roteer de vormen om de zoveel tijd en check de garing met een satéprikker. Haal de cakes uit de oven, laat even afkoelen en leg ze zonder vorm op een rooster (je kunt een bord nemen en zo de cake omdraaien). Het is belangrijk dat ze helemaal afkoelen!
Ik heb elk van mijn twee lagen nog eens doormidden gesneden zodat ik er vier had, maar dat mag je helemaal zelf beslissen.
Doe alle ingrediënten voor het glazuur, behalve de poedersuiker, in een kom en klop dit met je mixer. Voeg dan de suiker toe en mix nog een minuut of 5 tot je een luchtig glazuur hebt.

Voor je gaat glazuren, kun je je cake nog recht maken met een draadsnijder, of gewoon op gevoel. Zorg in ieder geval dat de onderste laag ergens op staat waar die niet meer vanaf hoeft, want dat wordt knoeien ;)
Smeer de bovenkant van je eerste laag in met glazuur, leg de volgende laag cake erop en besmeer die ook met glazuur. Ga zo door tot je de bovenste laag ook hebt bedekt en ga door met de zijkanten. Ik vond het handig om alle glazuur bovenop te kieperen en die naar de zijkant uit te smeren.
Laat het glazuur wat opstijven door de cake een uurtje of twee in de koelkast te zetten. Voilá!