HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

woensdag 15 januari 2014

Kookboek: De Dikke Vinazza

Pasta met broccoli uit de dikke vinazza


Altijd leuk om nieuwe kookboeken uit te proberen. In dit geval: een kookboek met een verhaal.
Actrice Diane Lensink wordt verliefd op een verlaten Italiaans dorpje en koopt het stukje bij beetje op. In 'haar' dorp kun je komen logeren en genieten van de omgeving en de Italiaanse keuken. Haar kookboek De Dikke Vinazza staat daardoor niet alleen vol met heerlijke recepten, maar ook met verhalen over het leven daar. Leuk en lekker!
Er moet wel opgemerkt worden dat een aantal recepten niet heel handig is opgeschreven. Hoe warm is bijvoorbeeld een 'matig hete oven'? Daarom heb ik hier het recept dat ik onlangs maakte, opgeschreven op een manier die hopelijk wat makkelijker te volgen is.

Voor 2 personen:

korte pasta (zoals penne, ik heb 100 gram gebruikt)
1 broccoli
1 spaanse peper
1 ui
1 teen knoflook
1/2 blikje ansjovisfilets (ik heb iets meer gebruikt maar ik vind ansjovis ZO lekker!)
geraspte pecorino (zo veel als je wilt)


Zet een pan water met zout op. Hier ga je eerst de broccoli in koken en daarna de pasta, dus als je veel meer broccoli dan pasta gebruikt (zoals ik), zorg dan dat je een grote pan neemt.
Snijd de peper, ui en knoflook klein en fruit deze in olijfolie. Voeg als de uitjes een beetje glazig zijn de ansjovisfilets toe, en laat deze 'smelten' op niet al te hoog vuur. Diane noemt dit 'soffrito'.
Snijd de broccoli in roosjes en de steel in dunne plakjes. Als het water kookt, doe je eerst de plakjes van de steel erin. Laat deze een paar minuten koken en voeg dan pas de roosjes toe. Laat dit nog een minuutje of 5 koken of iets korter als je dat lekker vindt. Ik houd zelf altijd wel van knapperige broccoli :)
Schep de broccoli uit de pan met een schuimspaan, laat een beetje uitlekken boven de pan en voeg het dan toe aan de soffrito. In de pan water die je nu nog op het vuur hebt staan, kun je de pasta koken. Roer de broccoli in de soffrito om terwijl de pasta kookt. Als die klaar is, voeg je wat pecorino toe aan de broccoli. Schep de pasta op de borden en doe daar het broccolimengsel overheen. Bestrooi met de rest van de pecorino en zet op tafel!