HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 21 februari 2014

Noten en glutenvrije kokos flapjacks....

flapjacks - Food Bandits for NFM

"Let food be thy medicine an medicine be thy food"

Dit was het eerste gerecht waarvan ik dacht; 'ik krijg echt heel veel energie van eten'. Normaal als je iets eet dan kost het vaak energie of heeft het een verdovende werking zoals suiker, alcohol en cafeïne. Maar toen ik deze kokos flapjacks at was het heel anders, ik kreeg energie en ik kreeg zuurstof en ik werd er blij van. Dit recept komt bij de geweldige Elenore van Earthsprout. Een fantastische blog als je alles wilt leren over gezond eten en leven in balans, liefde en natuur. Want ja ik moet toegeven ik ben eigenlijk iemand die in een hutje in het bos wil leven en lekker wil genieten van alles om ons heen omdat ik oprecht geloof dat alles verbonden is met elkaar. En Elenore ....zij spreekt je inner-hippie aan ;) 
Zij maakte ook een geweldige app  (helaas alleen nog voor de iphone) waarin zij 30  raw ontbijtjes met je deelt. Ideaal als je net begint met gezonder eten en je geen idee hebt waar te beginnen en wat te maken. Ze deelt van goijbessen-melk tot boekweit voor ontbijt, je eigen iron man bowls te maken en java smoothies te proberen en dit alles zonder suiker en zooooooo goed voor je lichaam! Gecombineerd met de meest fantastische en motiverende uitleg die echt iedereen over de streep trekt om eens een heerlijk ontbijtje te maken. 

Dus met toestemming van Elenore deel ik dit recept alvast en als je dit niet aan het zingen maakt in de ochtend dan weet ik het ook niet meer. En dit gerecht doet het ook geweldig als dessert.

Voor 2 personen ontbijt en 3 á 4 personen als je het als dessert gebruikt.

Benodigdheden:

* Saus:
- 1 theelepel kokosboter
- 1 theelepel rauw cacao

* Topping:
- 1/2 limoen, zest
- 2 theelepels gedroogde kokos

* Basis:
- 130 g gedroogde kokos
- 100 g zonnebloempitten
- 100 g pompoenpitten
- 6 verse dadels, ontpit
- 2 theelepels kokosboter
- 2 theelepels limoensap
- 1/2 limoen zest

Doe alle ingrediënten voor de basis samen in een keukenmachine. Zorg dat de kokosboter zacht is en als je echt raw eet of je kokosboter te hard is, kun je het heel licht smelten op een bordje boven een pan met heet water. Als de basis samenhangt druk het dan goed aan op een bord en plaats het bord voor ongeveer 5 minuten in de vriezer. Als je het langer wilt doen, leg er dan een stuk plastic folie overheen. Maak dan de chocolade saus door ook op het bordje de kokosboter en rauwe cacao samen te laten smelten en goed door te roeren. Het hoeft echt niet heet te worden, dus het is snel gebeurd. Haal de basis uit de vriezer en giet de saus eroverheen. En maak het dan af door de topping van limoenschil en gedroogde kokos overheen te strooien. Snijd in vierkante stukken en wees klaar voor een heerlijke dag!

Zie meer op de super-superblog Earthsprout en koop HIER de 30 RAW breakfast app.


PS. Ik ga ook weer een Blogworkshop geven! Dus wil je alles leren over het maken en ontwerpen van een blog. Alles leren over HTML, SEO en het aantrekken van bezoekers? Doe dan mee. Klik HIER voor meer informatie. Ik zie je graag bij de workshop!