HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

woensdag 26 februari 2014

Try this at home: quinoa als ontbijt

ontbijt met quinoa


Ik heb het al op een aantal blogs gezien, maar tot nu toe heb ik quinoa altijd als hartig avondmaal klaargemaakt. Toch pakte ik vanochtend maar de quinoa in plaats van de havermout uit het kastje en het bleek een heerlijk voedzaam ontbijtje te zijn.

Zo maak je het:
Breng een kopje melk naar keuze aan de kook. Als het bijna kookt, doe je een half kopje quinoa bij de melk, even roeren en daarna het deksel op de pan. Af en toe roeren kan geen kwaad. Na 10-15 minuten is de melk opgenomen door de quinoa. Als de quinoa 'uiteengevallen' is in bolletjes en C-vormige stukjes, is het klaar.
De melk was in mijn geval compleet geabsorbeerd door de quinoa, wat resulteerde in een droger ontbijtje dan bijvoorbeeld havermout of cruesli. Je kunt zelf variƫren met de hoeveelheid melk, zolang je er rekening mee houdt dat je in ieder geval twee keer zoveel melk als quinoa nodig hebt.

Qua toppings kun je ook helemaal los! Op mijn ontbijtje zaten pompoenpitten, geraspte kokos, hennepzaadjes, lijnzaad en chiazaad. Iets zoets erop maakt het extra lekker: ik had agavesiroop, maar honing en/of fruit kan ook. Gewoon doen wat je lekker vindt :)