HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 21 maart 2014

Veganistische appelcake....

Vegan applecake

Ik ben dol op recepten die niet zo heel nauw hangen. Heel precieze taarten maken is dan ook echt niet aan mij besteed. Dat is meer voor mensen met geduld en dat is er bij mij niet ingebouwd. Ik vind het leuk als ik de keuken in kan lopen en wat laden open kan trekken en wat kan gaan brouwen. Nog leuker als een recept in 1 x lukt! Het geeft mij een rijk gevoel dat ik altijd iets in huis heb voor een uitgebreid ontbijt of om spontaan eens koekjes te gaan bakken. Deze veganistische spelt appelcake moet echt altijd lukken. Het is niet zo heel zoet en daarmee ook uitstekend geschikt als ontbijt. 
En wees creatief met dingen die jij er nog bij wilt doen, bijvoorbeeld wat geweekte rozijnen of wat verse dadels in stukjes gesneden, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Benodigdheden:

- 200 g speltmeel
- 1 theelepel bakpoeder
- snuf kaneel
- snuf zout
- 80 g kokosboter, gesmolten
- 50 ml rijstmelk
- paar druppels vanille extract
- 3 eetlepels honing
- 1 peer in blokjes gesneden
- 2 appels waarvan 1 1/2 in blokjes en de ander in dunne partjes om bovenop de cake te leggen

- cakeblik
- bakpapier

Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed een cakeblik met bakpapier. Meg het spelt met het bakpoeder en voeg dan de zout toe. Giet dan de kokosboter, melk en vanille extract erbij. Dan het fruit, kaneel en honing. Roer alles goed door. Het wordt een kleverig en stevig beslag waar je even flink op los moet. Giet het beslag in het cakeblik en maak de cake af met de partjes appel. 
Zet de cake in de oven voor ongeveer 50-60 minuten of totdat een saté prikker er schoon uitkomt. 
Zet thee op, je favoriete plaat en pak een boek. Het genieten kan beginnen!