HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

woensdag 2 april 2014

Zelf pretzels maken

pretzels op neighbourfood market

Ik ben echt zo gek op pretzels. Een bezoekje aan Duitsland (of café Brecht aan de Weteringschans) is voor mij het ultieme excuus om me eraan te buiten te gaan! Toen ik online keek, zag ik dat het helemaal niet zo moeilijk is om ze zelf te maken. Lekker voor bij een soepje of als snack tussendoor :)

Voor 10 pretzels heb je nodig:

400 gram bloem
1 zakje droge gist van 7 gram
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel suiker
1 theelepel (tafel)zout
250 ml warm water
1 eidooier
grof zeezout


Doe in een kom de bloem, gist, bakpoeder, suiker en (tafel)zout. Giet hier het warme water bij en kneed met je handen tot een soepel deeg. Je kunt een klein beetje extra water toevoegen als je deeg te droog is en niet aan elkaar plakt. Na een tijdje kneden wordt het vanzelf een bal, zet de kom dan een half uurtje weg om het deeg te laten rusten.

Als het deeg gerust heeft, kneed je het nog even kort en maak er dan 10 gelijke stukken van. Ik heb het deeg gewogen en stukjes van een tiende gemaakt, zodat alle pretzels even groot zouden worden. Rol de stukjes uit tot lange slierten van ongeveer 40-50 cm. Leg de sliert in een U-bocht, draai de uiteindes naar binnen toe en om elkaar heen, om de pretzelvorm te krijgen. Het deeg wordt snel droog dus is het verstandiger om van een stukje deeg een sliert en dan een pretzelvorm te maken, in plaats van eerst allemaal slierten maken en dan allemaal te vormen. Dat laatste lijkt efficiënter, maar je zult merken dat je dan met de slierten die je als eerst gemaakt hebt, niet meer goed kunt vormen.

Verwarm nu je oven voor op 225 graden. Roer de dooier los en bestrijk de pretzels ermee. Bestrooi daarna met grof zeezout en bak de pretzels in een kwartiertje af. Ik had twee bakblikken gebruikt om ze de ruimte te geven met rijzen, en dat was geen overbodige luxe ;) Zorg er wel voor dat je de blikken halverwege de baktijd omwisselt om de pretzels gelijkmatig te laten garen.

Genieße es!