HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 9 augustus 2013

IJs

ijs feest - Neighbourfood Market

"Freedom is what you do with what's been done to you"
- Jean-Paul Sartre


Ik begin zo langzamerhand een aardige verslaving te ontwikkelen aan zelf ijs maken. Een jaar geleden had ik nog geen vriezer en in de eerste maanden dat ik mijn vriezer had lagen er, heel sneu, alleen maar ijsblokjes in. Maar we hebben de vriezer ontdekt en al eerder maakte ik whiskey-espresso en kokos ijs. Wat, al mag ik dat zelf even zeggen, zo lekker was!

Vandaag een ijsje wat meer per ongeluk is ontstaan. Bij het maken van een smoothie door een blikje kokosroom, een galameloen in stukken en het sap van een halve citroen te mengen, heeft mijn man de rest in een beker bewaard en in de vriezer gezet. Als je de beker eerst bekleed met plastic folie en daar je ijs naar wens in giet, kun je het er heel makkelijk uit halen en geeft het echt iets feestelijks. Let wel op met fruit wat veel water bevat zoals meloen, dat je het ijs om de 2 uur doorroert. Door het hoge watergehalte ontstaan er snel ijskristallen.
Als je het ijs eruit hebt gehaald kun je het bestrooien met cupcake versieringen, chocolade of wat fruit.

Maar je hoeft natuurlijk niet je eigen ijs te maken. Als je in Amsterdam woont kan ik zeer zeker het IJscuypje aanraden. En woon je in West-Friesland net zoals ik, dan ga je natuurlijk naar Vivaldi!


 PS. Rietje en houten bestek komen van de superleuke website Jetjes & Jobjes.