HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 23 mei 2014

Irish fat pancakes

Pannenkoeken met aardbeien

"May the wings of your eyeliner always be even"

Het zijn dit soort quotes die ik je oprecht toewens naast deze pannenkoeken. Hoewel pannenkoeken? Fat, Irish (weet niet waarom Irish, er komt geen klavertje vier aan te pas, of is dat Schotland en ik weet niet of Bono ze lust) Pancakes. 
Ik ben al een tijdje bezig met een algehele pannenkoeken obsessie en met name pannenkoeken die echt heel erg dik worden. Ik weet niet waarom, waarschijnlijk voer voor een psycholoog maar goed dat dus. Ik probeerde al van alles met bakpoeder en het dan een tijd lang te laten staan, volgens Johann moesten we een andere pan kopen. Ben met eiwit aan de slag geweest en een andere hoop hoepla. Maar het bleek dit recept van Kitchy Kitchen te zijn die mij leidde naar de gewenste dikke pannenkoeken. Ik heb het recept aangepast om het detox proof te maken ( Maura?) zodat jij deze pannenkoeken guilt-free kunt gaan nuttigen en wel dit weekend...... 

Dit gerecht is voor 2 personen, je haalt er ongeveer 6 pannenkoeken uit. Het is suiker en lactose vrij.

Ingrediënten:

- 2 cups spelt meel, ik gebruikte de volkoren versie
- 1/2 theelepel baking soda
- 1/2 koosjer zout
- 1 ei, los geklopt
- 1 cup amandel of rijstmelk
- 1 eetlepel gesmolten kokosboter en wat extra om de pannenkoeken in te bakken

Meng de droge ingrediënten in een kom. Meng in een andere kom de natte ingrediënten en voeg echt de eetlepel gesmolten kokosboter toe, ik heb het ook zonder gemaakt maar dat smaakt veel droger.
Voeg dan de ingrediënten samen en roer goed door, maar niet al te lang. Als het goed is krijg je een dik beslag. Neem dan een koekenpan en zet op het vuur en smelt wat extra kokosboter. Bak dan per 2 pannenkoeken in de pan in de vorm van American pancakes. Maak er toren van met aardbeien als je in een creatieve bui bent maar anders gooi je die er maar gewoon bovenop zoals normale mensen doen. 

Geniet ervan en succes met je eyeliner, ik heb dat altijd wel nodig!

PS. Wist je dat er aanstaande zondag er met een extra editie van Neighbourfood Market zijn en wel op het Vredenburgplein in Utrecht? Vanaf 12:00 verwelkomen we je weer met een goede line up aan lokaal eten en fijne live muziek.