HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 13 september 2013

Bak je eigen hondenkoekjes.....

hondenkoekjes - Food Bandits voor NFM blog

"All the leaves are brown"
- The mamas & The papas

Al eerder vertelde ik over mijn vriendje Moos. Hij houdt van slapen in de bench, tuinieren (lees de voortuin compleet slopen), Johnny Cash en wil graag vriendjes worden met de katten Bebel en Lola die hem oprecht haten. 
In het te gekke kookboek Homemade van Yvette van Boven kwam ik een recept tegen voor het bakken van je eigen hondenkoekjes voor haar hondje Marie. Ik besloot deze ook te bakken en ze zijn namens Moos goedgekeurd.

Ik heb het recept van Yvette aangepast omdat ik de knoflook niet aandurfde en ik te lui was om eieren te gaan halen. 

Voor een flinke pot hondenkoekjes:

- 2 eetlepels olijfolie
- 400 g bloem
- 200 ml heet water
- 1 flinke eetlepel boter

Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Meng in een beslagkom bovenstaande ingrediƫnten en kneed goed door tot een mooi beslag. Vet je werkblad in met wat olijfolie ( zoveel makkelijker dan met bloem, voor zoete gerechten geldt dit overigens niet) en rol het beslag uit tot ongeveer 3 cm dik. Snijd in repen of gebruik cookiecutters om je koekjes te maken. Ik heb een hysterische voorraad cookiecutters en ik heb een kat gebruikt (leek mij wel toepasselijk, katten die hem wel leuk vinden), muis en een beertje. Plaats de koekjes in de oven en bak in ongeveer 30 minuten goudbruin. Bewaar de koekjes in een goed afsluitbare pot.

Mocht je zelf nou ook een koekje willen, voeg aan het beslag dan zout, peper en kruiden naar smaak toe (geef dit niet aan de hond hoor, is niet zo heel goed voor ze) en maak van dit beslag crackers voor jezelf! Namens Moos, veel plezier....hij komt ook graag UW tuin slopen.

PS. En aanstaande zondag is er weer een heerlijke Neighbourfood & Fleamarket van 11:00-18:00 op het Westergasfabriek terrein, zie je zondag.