HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

woensdag 11 september 2013

Recept: frisse vegan key lime pie

Klaar voor de vriezer

Druk de bodem evenwijdig aan

Eet smakelijk!


Het is heerlijk om op een koude bijna-herfst-en-het-regent-pijpenstelen-avond een verfrissende taart te maken om de zomer nog even bij je te houden. Deze key lime pie is glutenvrij, raw en veganistisch, en daarom supermakkelijk om te maken!

Dit heb je nodig voor de bodem:
250 gram gemengde noten naar keuze (geen cashewnoten)
5 dadels zonder pit
3 eetlepels maple syrup
een snufje zout

En voor de vulling:
160 ml limoensap
rasp van 1 limoen
300 gram cashewnoten (daar zijn ze!)
120 ml maple syrup
80 ml gesmolten kokosolie
optioneel: groene kleurstof

Het recept is simpel. Doe de ingrediƫnten voor de bodem in je food processor en laat draaien tot het mengsel een bal begint te vormen. Doe het mengsel in een springvorm of ovenschaal en druk aan om de bodem te maken.
Doe vervolgens de ingrediƫnten voor de vulling in de food processor en laat draaien tot het een min of meer vloeibare massa is. Mijn food processor kan geen vloeistoffen aan, dus ik heb de limoensap pas als laatste voorzichtig bijgevoegd zodat het niet in het rond zou spatten.
Ik heb ook wat groene kleurstof gebruikt, omdat ik die nog had liggen van de paascupcakes die ik eerder maakte. De kleur van de vulling wordt nogal bepaald door de cashewnoten en dat vond ik iets teveel op de kleur van de bodem lijken. En het oog wil ook wat natuurlijk :)
Giet de vulling op de bodem en smeer het uit zodat de bodem overal gelijk bedekt is. Zet de taart in de vriezer voor een uur of 3 en klaar! Laat wel even 15 minuten op temperatuur komen voordat je 'm serveert. Laatste tip: neem een klein stukje, door de hoeveelheid noten vult deze taart behoorlijk. Maar door de frisheid waan je je nog even in een tropisch paradijs...