HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 4 oktober 2013

Maak je eigen chai masala


"Pluviophile, a lover of rain, someone who finds
joy and peace of mind during rainy days"


Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het opnieuw; ik houd van de herfst. Natuurlijk ben ik nu iets minder blij met de regen omdat ik een hondje heb. Maar ik geniet oprecht van dit seizoen. En wat is er nu heerlijker om met regen, wind en die beginnende verkoudheid je eigen kruidenthee te maken.

Voor een flinke theepot vol:

- 2 koppen water
- halve duim verse gember, geraspt
- paar zwarte peperkorrels
- 2 kardemom peulen, gekneusd
- 1 kaneelstokje, in kleine stukjes gebroken
- 2 theelepels zwarte thee
- 2 koppen rijstmelk, of sojamelk
- evt. suiker of honing naar smaak


Breng in een kleine pan water, gember, peperkorrels, kardemom en het kaneelstokje aan de kook. Als het kookt voeg je de melk en suiker toe. Breng het mengsel opnieuw aan de kook en voeg dan de zwarte thee toe. Haal de pan van het vuur en laat het mengsel voor ongeveer 3 minuten staan, of langer als je van die scherpe kruidensmaak houdt. Giet het in een zeef en schenk voor jezelf een kopje in.
Ach die herfst is zo slecht nog niet....