HOME             NFM             FOOD             DRINKS             HOTSPOTS             INSPIRATION            

vrijdag 18 oktober 2013

My Halloween.....

pompoen boter en spookjes- Food Bandits for NFM

"BOO"

In Amerika wordt Halloween echt groots gevierd. Hier in Noord Holland vieren we Sint-Maarten wat ook inhoud dat je langs de deuren gaat voor snoep en elkaar waarschuwt wanneer er een buurman is met 'verstandige' ambities en mandarijnen uitdeelt aan de kinderen.
Dus een mini Halloween met een recept voor heerlijke pompoenboter en een mini tutorial voor deze spookjes die totaal niet angstaanjagend zijn ;)

De inspiratie voor pompoenboter haalde ik van deze blog, hier vind je de lekkerste vegan recepten. In veel recepten wordt er gevraagd om canned pureed pumpkin. Ik zou niet weten waar je dit kunt krijgen dus heb ik maar een eigen versie gemaakt. Hier is mijn recept:

- Halve flespompoen in blokjes
- olijfolie
- 150 g pecannoten, minimaal 1 uur geweekt in water
- 1 kopje rijstmelk
- 2 theelepels chiazaad
- paar druppels vanille extract
- flinke snuf kaneel
- snuf gedroogde gember
- snuf nootmuskaat

We beginnen met het maken van de pureed pumpkin. Ik heb een halve flespompoen in blokjes gesneden en vermengd met wat olijfolie en toen 40 minuten in een oven op 180 graden gezet. De pompoen was hierna zacht en licht geroosterd. Daarna heb ik de pompoen laten afkoelen om vervolgens in een keukenmachine fijn te malen.
Om dan de boter te maken voeg je één voor één de andere ingrediënten toe, om vervolgens opnieuw te malen in de keukenmachine. En het is heerlijk, het smaakt naar een pepernotendeeg maar waar je dan onbeperkt van mag snoepen. Het is lekker bij fruit zoals een appel of peer en ik heb het ruim besmeert op mijn speltpannenkoek. Bewaar in een gesteriliseerde weckpot voor ongeveer 2 weken in de koelkast. Als je dat al redt!

Mini tutorial: benodigdheden: satéprikker, witte stof, tissues, plakband, wit draad, zwarte stift.
Maak van ongeveer 3 tissues een bol en plak dit vast op een satéprikker. Knip een vierkant uit witte stof en gooi dit over de bol heen. Maak de stof vast met wit draad en teken evt. een spookmasker met zwarte stift erop. Je bent klaar voor je eigen Halloween.